Lea Maiber, MA, lasteaia eesti keele kui teise keele õpetaja, Tartu Ülikooli Narva kolledži lektor, keeleõppe õppematerjalide autor.
„Mängulised ideed muukeelsete laste toetamiseks ja kaasamiseks”
Kuidas toetada last, kes ei räägi veel eesti keelt? Töötoas arutame, kuidas mäng, liikumine ja visuaalne tugi aitavad lapsel end rühmas turvaliselt tunda, kaasa teha ja uusi sõnu õppida. Saate praktilisi ideid ja lihtsaid tegevusi, mis toetavad kogu rühma – nii eesti keelt valdavaid kui alles keelt õppivaid lapsi. Koos loome väikese ideekogu, mille saate tööle kaasa võtta. Räägime ka sellest, kuidas õpetaja saab ennast hoida ja rõõmuga oma tööd teha.
Millele töötuba keskendub?
1. Mäng keeleõppe ja mõistmise toetajana
· Laps jälgib esmalt liikumist, pilte ja rütmi – sõnad tulevad hiljem.
· Mäng annab võimaluse tegutseda, ilma et keel saaks takistuseks.
2. Pildid ja märgid igapäevaseks toeks
· Kasutame pildikaarte, tegevuste märke ja emotsioonide tabeleid.
· Lapse aitamiseks piisab sageli lihtsast lausest ja pilgutoest – räägime, kuidas seda teadlikult kasutada.
3. Mängulised kaasamisvõtted päevategevustes
· Lihtsad ja korduvad tegevused, mida saab kasutada õppetegevustes, õues ja muudes ühistes olukordades. Näited: „Näita ja tee”, „Pilt + sõna + liikumine”.
· Kõik lapsed saavad kaasa teha – keegi ei jää kõrvale.
4. Õpetaja tööriistakast
· Väikesed võtted, mis aitavad jääda rahulikuks ja toetavaks ka siis, kui keelebarjäär tekitab segadust.
· Mõtted, kuidas märgata lapse väikeseid edusamme ja hoida oma tööindu.
Töötoa väärtused ja lubadus osalejale:
· Selgus: mõistate paremini, mis aitab muukeelset last rühmas.
· Praktilisus: saate ideid, mida saab proovida juba järgmisel päeval.
· Julgustus: te ei pea kõike oskama – piisab, kui julgete märgata ja toetada.
· Ühendus: loote tugevama sideme nii lapse kui kogu rühmaga.